Friday, February 06, 2009

Jag körde i diket

Sista dagen på fjällsemestern, och alla är lite möra, någon är förkyld, någon annan har träningsvärk eller ont i kroppen. Alice är treårstrotsig och inget är kul, det går inte att ha vantar på sig, ska bara bara bara titta på teve. Men sammantaget har vi det ganska bra. Vi bestämde att det var eftermiddagsåkning som gällde idag. J skulle ta barnen och jag skulle få en halvdags åkning själv.

Mamma behövde dock köpa en födelsedagspresent och jag ville köpa garn till en mössa, så vi bestämde oss för att först ta en liten sväng till närmsta större samhälle, Funäsdalen, och shoppa lite.

Jag hade väl lite bråttom antar jag, jag minns att jag tittade på klockan flera gånger och tänkte att utflykten nog inte skulle ta mer än en timme.

Sen kom en skarp vänstersväng, isgata på vägen och lite lite för hög hastighet i förhållande till väglag. Det enda jag kunde tänka på var "koppla ur och sväng för att häva en sladd, koppla ur och sväng, koppla ur och sväng". Sen var vi över på fel sida av vägen och jag skrek "helvete" och så blev allt vitt. Ja av snö alltså.

För det var bara snö i diket och det blev en ganska mjuk smäll. Vincent vaknade inte ens. En liten liten buckla på höger sida och 1200 spänn självrisk för bärgning. Men alla oskadda om än lite skärrade. Tänk om tänk om tänk om....

Det blev ingen skidåkning idag.

No comments: