Wednesday, February 04, 2009

Treåringstrots + minusgrader = ?



Första fjällsemestern med min egen lilla familj (tillsammans med mina föräldrar och min bror + flickvän). Faktiskt första fjällsemestern tillsammans med min käre make, tro det eller ej, fastän vi varit tillsammans i över tio år! Det är lite störigt att inse att han är bättre på att åka skidor än jag är... ;)

Hur som helst, vi har det kalasfint. Och lite lite jobbigt. För Alice, 3 år och trotsig, vill inte ta på sig vantar. Över huvud taget. Det är bara tvärstopp. Och ute är det ungefär femton minusgrader. Vad tusan gör man då? Biter ihop, gnisslar tänder, mutar, bönar, gråter och kapitulerar.

Och slutligen hittar man något som hon verkligen verkligen inte vill missa - åka skidor (slalom), och då åkte vantarna på.

Vincent, tre månader och lätthanterlig, satt idag i sele hos mormor nästan en hel dag och bara sov så att mamma och pappa fick åka skidor ihop. Man vet inte riktigt hur man skall förhålla sig till honom. Å ena sidan ville jag att han skulle sova så länge som möjligt så att jag skulle få åka slalom en stund, men när han sovit i typ 4 timmar blir man ju nästan orolig - är han sjuk? Aldrig är det riktigt bra. Eller så ska man bara vara nöjd.

Jag är i alla fall glad att jag fick åka skidor. Och jag har inga problem med att ta på mig vantarna.

No comments: