Saturday, February 28, 2009

Fastar du?

I år blev jag inspirerad (eller kanske utmanad) av en väninna att fasta. Dvs att under 40 dagar avstå från något som jag annars gör. Efter en del resonerande fram och tillbaka bestämde vi oss för att gemensamt fasta följande saker:

* Kaffe (men ej te)
* Socker (allt uppenbart socker, dvs även glass, kakor, godis etc, men inte sådana livsmedel som innehåller viss mängd socker, tex kaviar)
* Nyproducerade varor, om det inte är ekologiskt.

Det blir en utmaning, speciellt sockret tror jag blir svårt (och därmed väldigt nyttigt) för mig att avstå.

Jag ser mig som troende, även om jag inte är aktivt kristen på så sätt att jag går i kyrkan. Jag känner inte heller att jag vill begränsa min tro till den kristna kyrkan, jag tror att Gud är mycket större än så. Men jag är ju ändå uppvuxen med kristna värderingar och traditioner, jag är döpt och konfirmerad, gifte mig i kyrkan och döpte min dotter. Jag har dock aldrig fastat förut, jag tycker att det känns spännande och det inspirerar mig till eftertanke.

Esbjörn Hagberg, biskop i Karlstad stift, har skrivit denna text, som jag kände sammanfattar vad fastan handlar om på ett bra sätt.

No comments: