Sunday, January 11, 2009

Surdegsbröd



Om någon hade sagt det för ett år sen så hade jag skrattat dem rakt i ansiktet. Men hur det nu är med den saken så har jag bakat surdegsbröd. Från grunden. Vet ni hur mycket jobb det är? Man skall hålla på i dagar. Faktiskt nästan en vecka, för att få till den där surdegsstarten. Och tror ni att det bara är att baka sen? Nej, sen skall man sätta en så kallad fördeg. Och det skall man göra dagen innan man skall baka. Och sen skall det jäsa i typ 12 timmar.... Så det här med surdeg är något för människor som kan planera. Förstår ni nu hur osannolikt det är för just mig att baka surdegsbröd? Men jag fick till det. Och gott var det. Vi får väl se, det kan till och med hända att jag gör det igen, någon gång. *skrattar lite för mig själv*

1 comment:

josef said...

Nu förstår jag varför jag betalar 40 :- för en halv grand blanc på gateau. Det känns plötsligt väldigt prisvärt.
/Tora