Tuesday, March 31, 2009

En lista gör ingen sommar

Jag har någon slags ide om att listor gör livet enklare och roligare att leva. Några exempel på listor som jag skriver med jämna mellanrum (ja, en lista på listor om man så vill):

* Att göra-listor
En klassiker, behöver väl inte förklaras mer än så?

* Vad jag har gjort-listor
Ibland är det roligare att göra listor på saker som man faktiskt har gjort åstadkommit, lite mer tillfredsställande än att-göra-listorna

* Shopping-listor
Det är så mycket lättare och snabbare och förmodligen billigare att handla mat om man har en ordentlig lista att gå efter. Så jag gör shopping-listor. I alla fall i teorin. I praktiken händer det väl en gång av fyra. Men jag tänker att jag ska. Man kan säga att det står på min lista över grejer jag vill vara beättre på att göra.

* Maträttsinspirations-listor
Som man kan titta på när inspirationen tryter en tisdagskväll. Tyvärr har jag inte gjort en sån lista ännu, men jag har tänkt att jag ska. Det räknas väl?

* Länder jag vill besöka-listor
Resa.... mmmm. Värme. Kultur. Shopping. Mmmmm. I ett annat liv. Sen.

* Saker jag vill göra i mitt liv-listor
Alla de där drömmarna och funderingarna över saker jag vill göra i mitt liv. Jag gör såna listor lite då och då i mitt liv, och nyss hittade jag en anteckningsbok med en sån lista som jag gjorde för ett halvår sen. Överst på den listan står "lära mig att spela piano". Det låter väl fint?

Det är bara det att jag precis har insett att bara för att jag skriver en lista så kommer jag ju inte närmare att faktiskt göra det. Spelar jag piano? Nej. Lägger jag ens fem minuter om dagen åt att fundera på att spela piano? Nej. Vad skall jag göra för att kunna bocka av den punkten på min lista? Vet inte. Jag har bara kommit fram till att jag vill ha gjort. Jag vill vara klar. Jag vill inte göra. Öva piano, hur kul är det?

Listor är väl fint, men det räcker ju inte med att skriva dem. Man måste göra nåt åt dem också. Börja bocka av. Börja öva piano. En lista gör ingen sommar.

No comments: